Aktualności
„Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta.
- Szczegóły
- Odsłony: 460
„Samodzielność – Aktywność – Mobilność!”
Mieszkanie dla absolwenta
Przypominamy, że trwa nabór wniosków w ramach programu „Samodzielność-Aktywność-Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta. Głównym celem programu jest wzrost niezależności osób z niepełnosprawnością oraz ułatwienie im aktywności zawodowej i społecznej poprzez zapewnienie samodzielnego mieszkania spełniającego indywidualne kryterium dostępności.
Program realizowany będzie w latach 2022-2026 i kierowany jest do osób z orzeczoną niepełnosprawnością.
Warunki uczestnictwa w Programie:
- Beneficjentem Programu może być osoba, która spełnia następujące warunki:
a) posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, także w stopniu umiarkowanym lub orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności,
a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu również na równi z orzeczeniem
o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
b) posiada status absolwenta szkoły podstawowej, ponadpodstawowej (wszystkich typów szkół) lub szkoły wyższej, uzyskany w okresie 36 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku;
c) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
d) złoży oświadczenie o braku możliwości zamieszkania w miejscowości realizowania aktywności zawodowej;
e) złoży oświadczenie o poszukiwaniu zatrudnienia lub o podjętym zatrudnieniu.
- Dofinansowanie jest udzielane maksymalnie na okres 36 miesięcy, ma charakter degresywny i wynosi:
a) od 1 do 12 miesiąca – 100% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 100% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego;
b) od 13 do 24 miesiąca – 70% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 70% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego;
c) od 25 do 36 miesiąca – 40% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 40% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
- Warunki dofinansowania:
a) dofinansowanie dotyczy wszystkich kosztów wymienionych w umowie najmu;
a) maksymalna wysokość dofinansowania miesięcznego kosztu wynajęcia lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego spełniającego indywidualne kryterium dostępności zależy od:
- lokalizacji przedmiotu dofinansowania, w trzech poziomach zróżnicowania: miasto wojewódzkie, gminy sąsiadujące bezpośrednio z miastem wojewódzkim, pozostałe gminy w danym województwie;
- aktualnej wartości średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującej na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał i dla Świnoujścia w I kwartale 2023r. wynosi 4.051,00zł;
- sposobu poruszania się (zróżnicowanie dla osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego oraz pozostałych osób):
- dla osoby poruszającej się przy pomocy wózka inwalidzkiego – 38% wartości określonej aktualną wartością średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującej na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał i dla Świnoujścia w I kwartale 2023r. wynosi 1.539,38zł,
- dla osoby poruszającej się bez pomocy wózka inwalidzkiego – 28% wartości określonej aktualną wartością średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującą na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał i dla Świnoujścia w I kwartale 2023r. wynosi 1.134,28zł,
c) w okresie od 1 do 12 miesiąca objętego dofinansowaniem wnioskodawca nie jest zobowiązany do informowania realizatora Programu o zmianie lub utracie zatrudnienia.;
d) warunkiem udzielenia dofinansowania od 13 do 36 miesiąca jest złożenie oświadczenia o zatrudnieniu. Wnioskodawca jest zobowiązany do poinformowania realizatora Programu o każdorazowej zmianie lub utracie zatrudnienia;
e) w okresie od 13 do 36 miesiąca przerwa w okresie zatrudnienia może trwać maksymalnie 2 miesiące, jeżeli wnioskodawca nie wykaże aktywnego poszukiwania pracy. W przypadku aktywnego poszukiwania pracy okres ten może trwać maksymalnie 6 miesięcy;
f) w okresie od 13 do 36 miesiąca łączny czas trwania przerw w okresie zatrudnienia może trwać maksymalnie 6 miesięcy;
g) w przypadku zmiany warunków umowy najmu wnioskodawca jest zobowiązany do bezzwłocznego przedstawienia nowej umowy najmu, celem zawarcia aneksu do umowy z realizatorem Programu.
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie
Wnioski o dofinansowanie można składać wyłącznie w formie elektronicznej w systemie SOW https://sow.pfron.org.pl/ do dnia 31 grudnia 2023r.
Szczegółowych informacji na temat programu udzielają pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu, ul. Dąbrowskiego 4, parter, pokój 5, tel. 91 322 54 82.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią programu „Samodzielność-Aktywność-Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta umieszczoną na stronie PFRON: www.pfron.org.pl
Promowanie rodzicielstwa zastępczego
- Szczegóły
- Odsłony: 492
Dnia 28 lipca 2023r. Dyrektor i pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu mieli okazję promować rodzicielstwo zastępcze podczas I Rodzinnego Pikniku Integracyjnego, zorganizowanego przez Zakład Opieki Długoterminowej FREGATA. Pierwsza z zamierzonego cyklu imprez udała się organizatorom znakomicie. Były tańce, śpiewy, konkursy i animacje a także pyszny poczęstunek. Relację z imprezy można obejrzeć tutaj: https://www.zachodniopomorska.tv/artykul/10292,piknik-integracyjny-w-zod-fregata.
Po informacje o rodzicielstwie zastępczym zapraszamy do MOPR przy ulicy Dąbrowskiego 4, do Działu Pieczy Zastępczej i Poradnictwa Specjalistycznego (pok. 107 I piętro, pok. 209 II piętro). Zapraszamy też do polubienia nas na facebooku: https://www.facebook.com/rodzicielstwozastepcze.
Oto, jakie piękne podziękowania otrzymaliśmy od ZOD FREGATA
BON WYSPIARZA SENIORA
- Szczegóły
- Odsłony: 2987
BON WYSPIARZA SENIORA
UWAGA: NOWE DRUKI ORAZ NOWE ZASADY JEGO PRZYZNANIA
Od 1 lipca 2023 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Świnoujściu rozpoczyna realizację programu Bon Wyspiarza Seniora.
Jednorazowe świadczenie pieniężne w wysokości 300 zł przysługuje osobom spełniającym łącznie następujące warunki:
a) w dniu złożenia wniosku, stale zamieszkują na terenie Gminy Miasto Świnoujście i zamieszkiwały tu stale przez okres co najmniej 36 miesięcy bezpośrednio przed złożeniem wniosku,
b) które w 2023 r. kończą 65 lat albo więcej.
Osoby zamieszkujące na terenie Świnoujścia ale nieposiadające zameldowania zobowiązane są do złożenia dodatkowych dokumentów potwierdzających fakt zamieszkiwania np. umowę najmu lub użyczenia lokalu, umowę o pracę, dokumenty potwierdzające rozliczanie podatku dochodowego w Urzędzie Skarbowym w Świnoujściu, korespondencję z instytucją wypłacającą świadczenia, deklarację wyboru lekarza podstawowej opieki zdrowotnej
Wypłata świadczenia po pozytywnym zweryfikowaniu wniosku nastąpi na wskazane we wniosku konto. UWAGA: Nie ma możliwości przekazania świadczenia przekazem pocztowym.
Obowiązuje nowy formularz wniosku. Wnioski złożone na formularzach z lat ubiegłych nie będą pozytywnie rozpatrzone.
Podanie numeru telefonu we wniosku ułatwi kontakt w przypadku konieczności wyjaśnienia wątpliwości lub poprawienia wniosku.
Wnioski o przyznanie świadczenia można wrzucać w terminie od 1 lipca 2023 r. do 30 września 2023 r. w 7 miejscach do odpowiednio oznakowanych skrzynek podawczych zlokalizowanych:
- na Lewobrzeżu w:
1) Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie, ul. Dąbrowskiego 4,
2) Urzędzie Miasta, ul. Wojska Polskiego 1/5,
3) Informacji Turystycznej, Plac Słowiański 6/1,
4) Pogotowiu Technicznym Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej „Słowianin”, Matejki 38A ,
- na Prawobrzeżu w filiach Miejskiego Domu Kultury:
5) na Warszowie, ul. Sosnowa 18,
6) w Przytorze, ul. Zalewowa 40,
7) w Karsiborze, ul. 1 Maja 40.
Druki wniosków:
- w wersji papierowej dostępne są w miejscach składania wniosków,
- w wersji elektronicznej będzie można pobrać ze strony internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie oraz Urzędu Miasta.
POZNAJ KIM JEST KOORDYNATOR RODZINNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ
- Szczegóły
- Odsłony: 783
Drogi Czytelniku,
w informacji z marca 2023r. dowiedziałeś się, jak szeroki wachlarz wsparcia czeka na każdego przyszłego rodzica zastępczego w mieście Świnoujście. Dziś skupimy się na bliższym poznaniu koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, jako osoby niosącej wsparcie i dbającej o bezpieczeństwo umieszczonych w rodzinach zastępczych dzieci.
Koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej może zostać osoba spełniająca między innymi warunki: wykształcenia wyższego kierunkowego (pedagogika, socjologia, psychologa, praca socjalna, nauki o rodzinie), niekaralności oraz taka, która nie była i nie jest pozbawiona władzy rodzicielskiej i która nie ma władzy rodzicielskiej ograniczonej lub zawieszonej.
Opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej jest obejmowana każda nowopowstała rodzina zastępcza lub rodzinny dom dziecka, a w razie gdy nie jest to możliwe – funkcję koordynatora pełni organizator rodzinnej pieczy zastępczej.
Wśród zadań, które należą do koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej należy wymienić:
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej – co można wytłumaczyć jako wsparcie we właściwym sprawowaniu roli rodzica zastępczego, szczególnie w zakresie opieki i wychowania nad powierzonym rodzinie dzieckiem,
- przygotowanie, we współpracy z odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka oraz asystentem rodziny, a w przypadku gdy rodzinie dziecka nie został przydzielony asystent rodziny - we współpracy z podmiotem organizującym pracę z rodziną, planu pomocy dziecku – dokument ten służy ustaleniu głównych i szczegółowych celów pracy z dzieckiem oraz przybliżonych terminów ich realizacji,
- pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu – jak pokazuje praktyka, wymiana doświadczeń wśród rodzin zastępczych, sprzyja obniżeniu napięcia związanego z pełnioną rolą i przeciwdziała wypaleniu zawodowemu rodzin,
- zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej – co jest szczególnie ważne dla rodziców zastępczych, którzy mają mniejszą orientację w systemie pomocowym i systemie ochrony zdrowia, a którzy dla dobra dziecka powinni korzystać z dostępnych form wsparcia,
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających – tj. uczestniczenie w procedurze adopcyjnej, na etapie sprzed zgłoszenia dziecka ośrodkowi adopcyjnemu,
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej – co dotyczy zarówno osób opuszczających pieczę zastępczą i usamodzielniających się, jak i tych, pozostających w dotychczasowych rodzinach po uzyskaniu pełnoletniości.
Drogi Czytelniku, jak wynika z praktyki Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu, zakres wsparcia oferowanego rodzicom zastępczym przez koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej wykracza poza to, co postanowił ustawodawca. Jak w codziennym życiu każdego z nas, tak w rodzinnej pieczy zastępczej pojawiają się sytuacje nowe, trudne i skomplikowane. Staramy się nie zostawiać naszych rodzin samych z żadnym problemem, w którym jesteśmy w stanie pomoc lub pokierować ku rozwiązaniu.
Więź, jaka rodzi się pomiędzy rodzicami zastępczymi a koordynatorami rodzinnej pieczy zastępczej, choć ma formalny charakter, to często z uwagi na długość jej trwania czy wspólne przejścia, jest bliska i serdeczna. Najpiękniejszym zaś momentem pracy koordynatora jest obserwowanie, jak pełnoletni wychowankowie rodzinnej pieczy zastępczej stają się ludźmi dorosłymi, odpowiedzialnymi i samodzielnymi. Z przyjemnością też obserwujemy, jak dorośli wychowankowie i rodzice zastępczy podtrzymują więzi długo po ustaniu pobytu dziecka w pieczy zastępczej.
Jeśli temat Cię zainteresował, zapraszam do bezpośredniego kontaktu z pracownikami Działu Pieczy Zastępczej i Poradnictwa Specjalistycznego Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu (ul. Dąbrowskiego 4, pokój 107 I piętro, pokój 209 II piętro, tel. 91 322 54 96, 91 322 54 83) – CAŁY CZAS POSZUKUJEMY KANDYDATÓW NA RODZICÓW ZASTĘPCZYCH ?
Wypatruj też kolejnych informacji od nas. Co kwartał razem będziemy się zagłębiać w tematykę rodzicielstwa zastępczego. Następnym razem przyjrzymy się bliżej pomocy finansowej, na jaką może liczyć rodzic zastępczy.
Strona 4 z 33