- Szczegóły
- Odsłony: 11851
- Osoby bezdomne, tak jak inne osoby potrzebujące pomocy, objęte są działaniami pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu. Mogą otrzymać różnorodną pomoc np. skierowanie do schroniska lub świadczenia pieniężne w formie zasiłków stałych, okresowych, celowych m. in. na żywność, leki, ubranie, po spełnieniu kryteriów określonych w ustawie o pomocy społecznej. Stosownie do art. 8 wspomnianej ustawy – prawo do świadczeń pieniężnych
z pomocy społecznej przysługuje:
- osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 776,00 zł,
- rodzinie, której dochód na osobę nie przekracza kwoty 600,00 zł.
- przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego
z powodów wymienionych w art. 7 pkt 2-15 (np. sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego).
- W Świnoujściu funkcjonuje Schronisko dla Osób Bezdomnych przy ul. Portowej 10. Do tej Placówki są kierowane osoby na podstawie decyzji administracyjnej. Ponadto, w chwili przyjęcia do Schroniska, osoba taka nie może być pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. W nagłych wypadkach, wynikających ze zdarzeń losowych, umieszczenie może nastąpić bez wymaganych dokumentów, które będą skompletowane w terminie późniejszym. Schronisko zapewnia 50 miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych. W okresie zimowym, jeśli zajdzie taka potrzeba, jest możliwość zwiększenia ilości miejsc. Dodatkowo Schronisko zapewnia 15 miejsc siedzących w tzw. ogrzewalni. Są to miejsca przygotowane dla tych osób, które pomimo trudnych warunków pogodowych, nie chcą przez okres zimy mieszkać w schronisku, ze względu na obowiązujące postanowienia regulaminu m.in. zakaz spożywania alkoholu. Osoby przybywające na noc do ogrzewalni mają możliwość otrzymania ciepłego napoju oraz możliwość skorzystania z prysznica, zmiany odzieży oraz z pomocy wychowawcy w dostępie do np. służb medycznych. Ogrzewalnia funkcjonuje w okresie od 01 października do 30 kwietnia w godzinach od 18.00 do 8.00.
- W okresie jesienno – zimowym, pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Policji i Straży Miejskiej rozdają wśród osób bezdomnych ulotki, informując o możliwości skorzystania z powyższej formy pomocy. Na ulotkach są zamieszczone adresy i numery telefonów do tutejszego MOPR oraz do Schroniska dla Osób Bezdomnych, jak również kontakt na infolinię Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
- Pracownicy socjalni MOPR ul. Dąbrowskiego 4 tel. 91 322 54 98 (od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30)
- Schronisko dla Osób Bezdomnych ul. Portowa 10 tel. 512 032 445 lub 512 032 448
- Policja tel. 47 78 31 511, alarmowy 997 lub 112
- Straż Miejska tel. 91 321 99 40
- Pogotowie Ratunkowe 91 321 72 58 lub alarmowy 999
- Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego tel. 696 031 168
- Osoby bezdomne nie posiadające tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego, spełniające kryteria ustawowe, otrzymują prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, na podstawie decyzji Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu.
- Bezdomnym kobietom z dziećmi udzielana jest pomoc zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej, głównie poprzez umieszczenie tych osób w domach dla samotnych matek.
- MOPR zatrudnia od 23 sierpnia 2012r. streetworkera, który pracuje z osobami bezdomnymi w środowisku, w którym przebywają. Do zadań streetworkera należy m. in. nawiązywanie kontaktów z osobami bezdomnymi, motywowanie ich do leczenia odwykowego i wychodzenia z bezdomności, udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych itp.
- Szczegóły
- Odsłony: 8588
Asystent Rodziny = Przyjaciel i Doradca
Obok zagwarantowanych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930 ze zm.) form pomocy rodzinie znajdującej się w kryzysie takich jak poradnictwo specjalistyczne, praca socjalna, pomoc finansowa i inne, asystent rodziny może być także jednym z elementów spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. Działania podejmowane w ramach systemu powinny zapewnić rodzinie taką pomoc, aby miała ona zapewnione bezpieczeństwo socjalne i prawidłowo wypełniała swoje funkcje wobec dzieci. Rodzina bowiem, jest podstawowym środowiskiem jakie powinno gwarantować dzieciom bezpieczeństwo emocjonalne, dawać im poczucie więzi i doświadczenia niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju. Zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny, powodujące groźne dysfunkcje, takie jak uzależnienia, przemoc, zaniedbanie, bezradność, mogą prowadzić do konieczności objęcia dzieci opieką zastępczą.
Jednym z narzędzi pracy z rodziną będzie wprowadzenie do niej asystenta rodziny. Miałby on pełnić odmienną funkcję od pracownika socjalnego. Czas, który poświęci rodzinie, będzie dostosowany do jej naturalnego rytmu i potrzeb. Zadaniem asystenta rodziny jest całościowe wspieranie rodziny wychowującej dzieci, zagrożonej wykluczeniem społecznym, poprzez zmianę stosunku osób w rodzinie do własnej sprawności, podniesienie samooceny, wzbudzenie wiary we własne siły, a także poprzez pomoc w wykonywaniu najprostszych czynności. Bardzo ważnym jest indywidualne podejście do rodziny i jej problemów, co będzie służyło rozwojowi kompetencji wszystkich jej członków – rodziców i dzieci.
Do zakresu obowiązków asystenta rodziny należy w szczególności:
- Określenie wspólnie z rodziną podstawowych problemów występujących w rodzinie oraz zmotywowanie rodziny do współpracy i działań zmierzających do ich pokonania.
- Wspieranie rodziny poprzez konsultacje i działania o charakterze edukacyjnym w zakresie:
- - prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi (organizowanie czasu wolnego dzieciom, budowanie prawidłowych więzi między członkami rodziny, rozwijanie umiejętności wychowawczych, aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym dziecka),
- - dbania o zdrowie (higiena, pielęgnacja, prawidłowe odżywianie, rekreacja, w razie potrzeby: leczenie i rehabilitacja),
- - gospodarowania budżetem domowym (planowanie i monitorowanie wydatków, oszczędne gospodarowanie mediami),
- - wykonywania prac na rzecz domu oraz ich podziału na członków rodziny (sprzątanie, zmywanie, gotowanie, prasowanie, remont itd.),
- - pozyskiwania usług na rzecz domu i rodziny (np. związanych z naprawą, załatwianiem spraw urzędowych, znalezieniem pracy, kontaktów ze służbą zdrowia),
- - usamodzielniania się poprzez uzupełnianie wykształcenia i podjęcie pracy, dbałości o edukację i rozwój dzieci.
- Informowanie rodziny o możliwościach skorzystania z pomocy i usług różnych instytucji w zależności od potrzeb (np. możliwości korzystania z placówek zaplecza socjalnego: świetlic, klubów zainteresowań, przychodni i poradni, placówek sportowych i rekreacji, urzędów, itd.).
- Pomoc rodzinie w rozszerzaniu kontaktów, stymulowanie podopiecznego do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości: sił, osób, grup, instytucji lub ułatwianie mu tego np. poprzez towarzyszenie i wsparcie.
- Prowadzenie dokumentacji (dziennik wizyt w środowisku i pracy z rodziną, plany pracy i pomocy rodzinie oraz inne) oraz sporządzenie sprawozdania z zakresu powierzonych zadań.
- Współpraca z pracownikiem socjalnym w zakresie podjętej pracy z rodziną i pomocy w rozwiązywaniu jej problemów.
- Monitorowanie i wspieranie procesu zmian, wzmacnianie i pokazywanie rezultatów własnych osiągnięć, dalsze budowanie aktywnej postawy członków rodziny.
- Asystentura w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin na podstawie ustawy "Za Życiem"
Z uwagi na charakter pracy asystenta i powierzone obowiązki, bardzo istotne są predyspozycje osobowościowe osób chcących pracować w tym charakterze. Asystent powinien być przyjacielem i powiernikiem rodziny, który wysłuchuje, wspiera i doradza, a nie żąda i autorytatywnie wskazuje cele do osiągnięcia. Ponadto, asystent powinien zachowywać bezstronność w relacjach z rodziną, dyskrecję, a także wyzbyć się wszelkich uprzedzeń, które uniemożliwiałyby przejrzyste spojrzenie na sytuację.
Rodzina wspierająca = doradztwo i pomoc
Rodzina przeżywająca trudności opiekuńczo - wychowawcze może zostać również objęta
pomocą rodziny wspierającej.
Dzięki pełnieniu powyższej funkcji możesz podzielić się swoim doświadczeniem i wesprzeć
inną rodzinę. LINK
fotografia: http://www.freedigitalphotos.net
- Szczegóły
- Odsłony: 11643
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
ul. Dąbrowskiego 4
72-600 Świnoujście
NIP: 855-14-94-769 Regon: 005473105
PKD 8899Z
PFRON 32Y0966HO
Sekretariat
tel. 91 322 5460 fax. 91 322 5461
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Adres skrzynki ePUAP : /MOPR/SkrytkaESP
Szczegółowy wykaz numerów telefonów MOPR
Szczegółowe godziny pracy działów MOPR:
OIK - od godz. 7.30 do godz. 18.00
SOWOPR - całodobowo
Pozostałe działy – od godz. 7.30 do godz. 15.30
Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych Osobowych:
tymczasowo - tel. 91/322-54-85
e-mail: sekretariatTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Szczegóły
- Odsłony: 29950
Dokumenty do pobrania
Strona 18 z 19