1. Osoby bezdomne, tak jak inne osoby potrzebujące pomocy, objęte są działaniami pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu. Mogą otrzymać różnorodną pomoc np. skierowanie do schroniska lub świadczenia pieniężne w formie zasiłków stałych, okresowych, celowych m. in. na żywność, leki, ubranie, po spełnieniu kryteriów określonych w ustawie o pomocy społecznej. Stosownie do art. 8 wspomnianej ustawy – prawo do świadczeń pieniężnych
    z pomocy społecznej przysługuje:
  • osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 776,00 zł,
  • rodzinie, której dochód na osobę nie przekracza kwoty 600,00 zł.
  • przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego
    z powodów wymienionych w art. 7 pkt 2-15 (np. sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego).
  1. W Świnoujściu funkcjonuje Schronisko dla Osób Bezdomnych przy ul. Portowej 10. Do tej Placówki są kierowane osoby na podstawie decyzji administracyjnej. Ponadto, w chwili przyjęcia do Schroniska, osoba taka nie może być pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. W nagłych wypadkach, wynikających ze zdarzeń losowych, umieszczenie może nastąpić bez wymaganych dokumentów, które będą skompletowane w terminie późniejszym. Schronisko zapewnia 50 miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych. W okresie zimowym, jeśli zajdzie taka potrzeba, jest możliwość zwiększenia ilości miejsc. Dodatkowo Schronisko zapewnia 15 miejsc siedzących w tzw. ogrzewalni. Są to miejsca przygotowane dla tych osób, które pomimo trudnych warunków pogodowych, nie chcą przez okres zimy mieszkać w schronisku, ze względu na obowiązujące postanowienia regulaminu m.in. zakaz spożywania alkoholu. Osoby przybywające na noc do ogrzewalni mają możliwość otrzymania ciepłego napoju oraz możliwość skorzystania z prysznica, zmiany odzieży oraz z pomocy wychowawcy w dostępie do np. służb medycznych. Ogrzewalnia funkcjonuje w okresie od 01 października do 30 kwietnia w godzinach od 18.00 do 8.00.
  2. W okresie jesienno – zimowym, pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Policji i Straży Miejskiej rozdają wśród osób bezdomnych ulotki, informując o możliwości skorzystania z powyższej formy pomocy. Na ulotkach są zamieszczone adresy i numery telefonów do tutejszego MOPR oraz do Schroniska dla Osób Bezdomnych, jak również kontakt na infolinię Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
  • Pracownicy socjalni MOPR ul. Dąbrowskiego 4 tel. 91 322 54 98 (od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 – 15.30)
  • Schronisko dla Osób Bezdomnych ul. Portowa 10 tel. 512 032 445 lub 512 032 448
  • Policja tel. 47 78 31 511, alarmowy 997 lub 112
  • Straż Miejska tel. 91 321 99 40
  • Pogotowie Ratunkowe 91 321 72 58 lub alarmowy 999
  • Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego tel. 696 031 168
  1. Osoby bezdomne nie posiadające tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego, spełniające kryteria ustawowe, otrzymują prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, na podstawie decyzji Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu.
  2. Bezdomnym kobietom z dziećmi udzielana jest pomoc zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej, głównie poprzez umieszczenie tych osób w domach dla samotnych matek.
  3. MOPR zatrudnia od 23 sierpnia 2012r. streetworkera, który pracuje z osobami bezdomnymi w środowisku, w którym przebywają. Do zadań streetworkera należy m. in. nawiązywanie kontaktów z osobami bezdomnymi, motywowanie ich do leczenia odwykowego i wychodzenia z bezdomności, udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych itp.

Asystent Rodziny = Przyjaciel i Doradca

Obok zagwarantowanych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930 ze zm.) form pomocy rodzinie znajdującej się w kryzysie takich jak poradnictwo specjalistyczne, praca socjalna, pomoc finansowa i inne, asystent rodziny może być także jednym z elementów spójnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. Działania podejmowane w ramach systemu powinny zapewnić rodzinie taką pomoc, aby miała ona zapewnione bezpieczeństwo socjalne i prawidłowo wypełniała swoje funkcje wobec dzieci. Rodzina bowiem, jest podstawowym środowiskiem jakie powinno gwarantować dzieciom bezpieczeństwo emocjonalne, dawać im poczucie więzi i doświadczenia niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju. Zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny, powodujące groźne dysfunkcje, takie jak uzależnienia, przemoc, zaniedbanie, bezradność, mogą prowadzić do konieczności objęcia dzieci opieką zastępczą.
Jednym z narzędzi pracy z rodziną będzie wprowadzenie do niej asystenta rodziny. Miałby on pełnić odmienną funkcję od pracownika socjalnego. Czas, który poświęci rodzinie, będzie dostosowany do jej naturalnego rytmu i potrzeb. Zadaniem asystenta rodziny jest całościowe wspieranie rodziny wychowującej dzieci, zagrożonej wykluczeniem społecznym, poprzez zmianę stosunku osób w rodzinie do własnej sprawności, podniesienie samooceny, wzbudzenie wiary we własne siły, a także poprzez pomoc w wykonywaniu najprostszych czynności. Bardzo ważnym jest indywidualne podejście do rodziny i jej problemów, co będzie służyło rozwojowi kompetencji wszystkich jej członków – rodziców i dzieci.

Do zakresu obowiązków asystenta rodziny należy w szczególności:

  1. Określenie wspólnie z rodziną podstawowych problemów występujących w rodzinie oraz zmotywowanie rodziny do współpracy i działań zmierzających do ich pokonania.
  2. Wspieranie rodziny poprzez konsultacje i działania o charakterze edukacyjnym w zakresie:
    • - prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi (organizowanie czasu wolnego dzieciom, budowanie prawidłowych więzi między członkami rodziny, rozwijanie umiejętności wychowawczych, aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym dziecka),
    • - dbania o zdrowie (higiena, pielęgnacja, prawidłowe odżywianie, rekreacja, w razie potrzeby: leczenie i rehabilitacja),
    • - gospodarowania budżetem domowym (planowanie i monitorowanie wydatków, oszczędne gospodarowanie mediami),
    • - wykonywania prac na rzecz domu oraz ich podziału na członków rodziny (sprzątanie, zmywanie, gotowanie, prasowanie, remont itd.),
    • - pozyskiwania usług na rzecz domu i rodziny (np. związanych z naprawą, załatwianiem spraw urzędowych, znalezieniem pracy, kontaktów ze służbą zdrowia),
    • - usamodzielniania się poprzez uzupełnianie wykształcenia i podjęcie pracy, dbałości o edukację i rozwój dzieci.
  3. Informowanie rodziny o możliwościach skorzystania z pomocy i usług różnych instytucji w zależności od potrzeb (np. możliwości korzystania z placówek zaplecza socjalnego: świetlic, klubów zainteresowań, przychodni i poradni, placówek sportowych i rekreacji, urzędów, itd.).
  4. Pomoc rodzinie w rozszerzaniu kontaktów, stymulowanie podopiecznego do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości: sił, osób, grup, instytucji lub ułatwianie mu tego np. poprzez towarzyszenie i wsparcie.
  5. Prowadzenie dokumentacji (dziennik wizyt w środowisku i pracy z rodziną, plany pracy i pomocy rodzinie oraz inne) oraz sporządzenie sprawozdania z zakresu powierzonych zadań.
  6. Współpraca z pracownikiem socjalnym w zakresie podjętej pracy z rodziną i pomocy w rozwiązywaniu jej problemów.
  7. Monitorowanie i wspieranie procesu zmian, wzmacnianie i pokazywanie rezultatów własnych osiągnięć, dalsze budowanie aktywnej postawy członków rodziny.
  8. Asystentura w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin na podstawie ustawy "Za Życiem"

Z uwagi na charakter pracy asystenta i powierzone obowiązki, bardzo istotne są predyspozycje osobowościowe osób chcących pracować w tym charakterze. Asystent powinien być przyjacielem i powiernikiem rodziny, który wysłuchuje, wspiera i doradza, a nie żąda i autorytatywnie wskazuje cele do osiągnięcia. Ponadto, asystent powinien zachowywać bezstronność w relacjach z rodziną, dyskrecję, a także wyzbyć się wszelkich uprzedzeń, które uniemożliwiałyby przejrzyste spojrzenie na sytuację.

Rodzina wspierająca = doradztwo i pomoc

Rodzina przeżywająca trudności opiekuńczo - wychowawcze może zostać również objęta
pomocą rodziny wspierającej.
Dzięki pełnieniu powyższej funkcji możesz podzielić się swoim doświadczeniem i wesprzeć
inną rodzinę. LINK

fotografia: http://www.freedigitalphotos.net

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie

ul. Dąbrowskiego 4
72-600 Świnoujście
NIP: 855-14-94-769 Regon: 005473105
PKD 8899Z
PFRON 32Y0966HO

Sekretariat
tel. 91 322 5460 fax. 91 322 5461
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Adres skrzynki ePUAP : /MOPR/SkrytkaESP

Szczegółowy wykaz numerów telefonów MOPR

Szczegółowe godziny pracy działów MOPR:

OIK                       - od godz. 7.30   do  godz. 18.00
SOWOPR             -  całodobowo
Pozostałe działy – od godz. 7.30  do godz. 15.30

Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych Osobowych:

tymczasowo - tel. 91/322-54-85


e-mail: sekretariatTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.