W związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 obecnie panujący stan epidemii oraz związane z nim ograniczenia są wyjątkowo trudne dla osób doświadczających przemocy. Aktualna sytuacja wymusza zmianę sposobu i form udzielanej pomocy, celem zapewnienia bezpieczeństwa zarówno osób i rodzin doświadczających przemocy, a także osób realizujących zadania w obszarze przeciwdziałania przemocy. W trosce o bezpieczeństwo nas wszystkich zadbano aby poradnictwo specjalistyczne, mimo braku możliwości kontaktu osobistego było świadczone
w sposób nieprzerwany w trybie zdalnym.
W tym celu Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Świnoujściu uruchomił lokalną linię wsparcia, gdzie od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 17.00, pod nr tel. 91 322 54 88
i 91 322 54 86 osoby doświadczające przemocy mogą skorzystać z pomocy psychologicznej, świadczonej przez psychologów Ośrodka Interwencji Kryzysowej.
Poradnictwo prawne świadczone jest po wcześniejszym ustaleniu telefonicznym. Należy zadzwonić pod jeden z wskazanych powyżej numerów telefonów i zgłosić potrzebę konsultacji prawnej.
Osoby doświadczające przemocy lub będące świadkami przemocy mogą dokonywać zgłoszeń bezpośrednio na Policję lub poprzez kontakt z członkami Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Nr kontaktowe 91 322 54 97 lub 503 152 153 od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 15:30, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Zgłoszeń można dokonywać również w formie pisemnej wrzucając je do specjalnego pojemnika znajdującego się przy ulicy Dąbrowskiego 4 na parterze budynku lub drogą pocztową na adres:
Zespół interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie
ul. Dąbrowskiego 4
72-600 Świnoujście
Działający na terenie naszego miasta całodobowy Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia
dla Ofiar Przemocy Domowej funkcjonuje bez zmian. Numer kontaktowy 91 322 54 81.
W okresie utrudnionej komunikacji ze służbami i konieczności zachowania dyskrecji
w sprawach przemocy Komenda Główna Policji przygotowała bezpłatną aplikację mobilną „Twój Parasol”, która stanowi praktyczne i skuteczne narzędzie umożliwiające uzyskanie wsparcia i niezbędnych informacji osobom doświadczającym przemocy w rodzinie (https://twojparasol.com). Aplikacja umożliwia między innymi dyskretny kontakt z wcześniej skonfigurowanym adresem email, a także możliwość szybkiego wybrania telefonu alarmowego w nagłych przypadkach, jak również zawiera informacje, które mogą być pomocne osobom krzywdzonym np. z zakresu prawa.
Przypominamy również o możliwości uzyskania wsparcia za pośrednictwem:
- Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy Domowej „Niebieska Linia”. Telefon 800 12 00 02 jest bezpłatny i działa przez całą dobę od poniedziałku do niedzieli. W środy w godz. 18:00 -22:00 dyżurują prawnicy. Dodatkowe dyżury prawne w poniedziałki i wtorki od 17:00 do 21:00 pod numerem (22) 666 28 50 (koszty według stawek operatora). Można także napisać e-maila: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub skorzystać ze Skypa: pogotowie.niebieska.linia
- Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Telefon 116 111 jest bezpłatny i również działa całodobowo.
PLAN AWARYJNY DLA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY DOMOWEJ
W EPIDEMII KORONAWIRUSA