Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych

przyjęta została przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 13 grudnia 2006 roku, rząd Polski podpisał ją 20 marca 2007 r., natomiast ratyfikacja Konwencji przez Polskę miała miejsce 6 września 2012r.

Celem Konwencji jest ochrona i zapewnienie pełnego i równego korzystania z praw człowieka i podstawowych wolności przez osoby z niepełnosprawnościami na równi ze wszystkimi innymi obywatelami. Polska zobowiązana jest do wprowadzenia w życie zawartych w Konwencji standardów postępowania w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami realizacji ich praw.

Tekst Konwencji opublikowany został w Dz. U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169.

Tu znajdziesz całą treść konwencji: LINK

Tu znajdziesz całą treść konwencji - uproszczoną: LINK

Legitymację osoby niepełnosprawnej może uzyskać osoba, która posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności z Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

Uwaga ! Orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie stanowi podstawy do uzyskania legitymacji osoby niepełnosprawnej.

Wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej można pobrać w zakładce dokumenty do pobrania lub w: 

Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Świnoujściu
ul. Dąbrowskiego 4
pok. 5 - parter
tel. 91 322 54 82, 91 322 54 60 fax 91 322 54 61

Wnioski należy składać do:

Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności
ul. Starzyńskiego 2
70-506 Szczecin
tel. 91 488 53 79, pok. 415 (III piętro)

Do wniosku należy dołączyć: kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności (oryginał do wglądu), 2 zdjęcia – osoba powyżej 16 roku życia, 1 zdjęcie – osoba poniżej 16 roku życia.

UWAGA ! Wniosek o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej można wysłać pocztą.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016r. poz. 2046) niepełnosprawność oznacza trwałą lub okresową niezdolność do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu, w szczególności powodującą niezdolność do pracy.

Obecnie obowiązują dwa rodzaje orzecznictwa:

do celów rentowych - niezbędne do otrzymania świadczeń rentowych orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:

Wnioski należy pobrać i złożyć w:

Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Świnoujściu
ul. Piastowska 63
tel. 91 38 23 812
sala obsługi interesanta (stanowisko emerytalno-rentowe)

Do wniosku należy dołączyć: 

  • zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wydane przez lekarza, pod którego opieką lekarską znajduje się Wnioskodawca (wydane nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku o rentę),
  • wywiad zawodowy zawierający charakterystykę rodzaju i miejsca pracy,
  • dokumentację medyczną i rentową a także inne dokumenty poświadczające stan zdrowia mającą istotne znaczenie dla wydania orzeczenia,

do celów pozarentowych - stanowiące podstawę do przyznania ulg i uprawnień:

Wniosek o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (osoby po 16 roku życia) lub orzeczenia o niepełnosprawności dziecka (osoby do 16 roku życia) należy złożyć do:

Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności
ul. Starzyńskiego 2
70-506 Szczecin
tel. 91 488 53 79
pok. 415 (III piętro)

Wnioski można pobrać w zakładce dokumenty do pobrania lub w:

Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Świnoujściu
ul. Dąbrowskiego 4
pok. 5 - parter
tel. 91 322 54 82, 91 322 54 60 fax 91 322 54 61

Do wniosku należy dołączyć:

  • zaświadczenie lekarskie, wydane przez lekarza, pod którego opieką lekarską znajduje się Wnioskodawca (wydane nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku),
  • kserokopie dokumentacji medycznej mającą istotne znaczenie w ustaleniu niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności (oryginał do wglądu).

UWAGA ! Wniosek można wysłać pocztą.

 

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przygotował specjalną ogólnopolską platformę, za pośrednictwem której m. in. można złożyć wniosek o wsparcie w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.

Konto do przesyłania dokumentów można założyć na portalu
https://sow.pfron.org.pl/


Osoby, które zdecydują się na złożenie dokumentów przez system elektroniczny przygotowany przez PFRON oraz posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny (płatny) lub profil zaufany ePUAP (darmowy) mogą otrzymać dodatkowo maksymalnie 800 zł wsparcia.

 

Informacje oraz wideo poradnik dotyczący profilu zaufanego można znaleźć pod adresem:

https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/jst/filmy/film-informacyjny-jak-zalozyc-profil-zaufany/index.html

Pełną informację na temat rejestracji, funkcjonowania systemu oraz wideo poradniki dotyczące zakładania konta oraz wypełniania i wysyłania wniosków można znaleźć na stronie PFRON :

https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/info/

W przypadku wątpliwości oraz pytań PFRON uruchomił również specjalną infolinię dla osób korzystających z systemu: tel. 800 889 777 (połączenie bezpłatne) w godzinach 9-17.

Wnioski w ramach Modułu II programu można składać również tradycyjnie w formie papierowej. Wnioski dostępne są na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu w zakładce - dokumenty do pobrania lub siedzibie MOPR ul. Dąbrowskiego 4, pokój 5 – parter tel. 091 322 54 82 w godzinach od 7:30 do 15:30.