Likwidacja barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych ma na celu umożliwić lub w znacznym stopniu ułatwić osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktu z otoczeniem i jest dokonywana w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych.

O dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych może ubiegać się osoba niepełnosprawna mająca trudności w poruszaniu się
.


Bariery architektoniczne to wszelkie utrudnienia występujące w budynku i jego elementach zewnętrznych, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub zmniejszają swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym.
O dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu i technicznych może ubiegać się osoba niepełnosprawna jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
• Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych przysługuje oddzielnie na każdy rodzaj zadania.
• Dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków Funduszu.
• Osoba niepełnosprawna może złożyć wniosek o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu i technicznych w każdym czasie.

UWAGA! Dofinansowanie nie obejmuje kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy z Wnioskodawcą!

Wnioski o dofinansowanie ze środków PFRON realizuje:
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Świnoujściu,
ul. Dąbrowskiego 4,
pok. 5 - parter
tel. 91 322 54 82, 91 322 54 60 fax 91 322 54 61

Do wniosku należy dołączyć:
- kopię orzeczenia (oryginał do wglądu), o którym mowa w art. 1 lub 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- kopie orzeczeń (oryginały do wglądu) o niepełnosprawności osób mieszkających wspólnie z Wnioskodawcą,
- aktualne zaświadczenie lekarskie (od lekarza specjalisty), wystawione czytelnie w języku polskim, zawierające informację o rodzaju posiadanych schorzeń:
a) w przypadku likwidacji barier architektonicznych - utrudniających poruszanie się,
b) w przypadku likwidacji barier w komunikowaniu się - w jakim stopniu ten stan utrudnia komunikację,
c) w przypadku likwidacji barier technicznych - aktualne zaświadczenie lekarskie (od lekarza specjalisty),
- kopię dowodu osobistego (oryginał do wglądu),
- kopię dokumentu potwierdzającego zameldowanie (oryginał do wglądu),
- kserokopia dokumentu (oryginał do wglądu) potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych (np. akt notarialny, umowa najmu),
- pisemną zgoda właściciela/właścicieli budynku, na wykonanie robót we wnioskowanym zakresie,
- zaświadczenie dyrektora powiatowego urzędu pracy o statusie zawodowym w przypadku bezrobotnego lub poszukującego pracy (dotyczy ubiegających się o dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się).
- szkic pomieszczeń, których dotyczy likwidacja barier architektonicznych (z podaniem ich wymiarów, obecnego i projektowanego układu funkcjonalnego),
- w przypadku, gdy Wnioskodawca działa przez pełnomocnika lub opiekuna prawnego do wniosku należy dołączyć odpowiednio kserokopię (oryginał do wglądu) uwierzytelnionego pełnomocnictwa lub postanowienia Sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego,
- faktura Pro forma lub oferta cenowa (dotyczy ubiegających się o dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych),
- po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku, Wnioskodawca przedkłada:
• projekt lub kosztorys,
• pozwolenie na budowę (w koniecznych przypadkach).
- ewentualnie dodatkowe dokumenty.
Wysokość dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia*.

Podpowiedzi dobrych rozwiązań w zakresie likwidacji barier architektonicznych można znaleźć na stronie internetowej www.niepelnosprawni.pl
Podstawa prawna:
1. Art. 35a ust. 1 pkt. 7 lit. d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wnioski można pobrać tutaj:

Likwidacja barier architektonicznych, Likwidacja barier technicznych, Likwidacja barier w komunikowaniu się

Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – mogą ubiegać się:
a) osoby niepełnosprawne stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jeżeli przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc, złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:
• 50% przeciętnego wynagrodzenia* na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
• 65% przeciętnego wynagrodzenia* w przypadku osoby samotnej,
b) osoby niepełnosprawne stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jeżeli zachodzi potrzeba prowadzenia rehabilitacji w warunkach domowych przy użyciu tego sprzętu,
c) jeden raz w roku - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jeżeli prowadzą działalność związaną z rehabilitacją osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku oraz udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków Funduszu.

Osoba niepełnosprawna może złożyć wniosek o dofinansowanie sprzętu rehabilitacyjnego, w każdym czasie.

Wnioski należy składać do:
Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
w Świnoujściu
ul. Dąbrowskiego 4
pok. 5 - parter
tel. 91 322 54 82


Do wniosku należy dołączyć:
- kopię aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność (oryginał do wglądu),
- kopię dowodu osobistego (oryginał do wglądu),
- w przypadku reprezentowania osoby niepełnoletniej – kopię dowodu osobistego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego oraz dokumentu potwierdzającego prawo do reprezentowania osoby niepełnoletniej (np. skrócony akt urodzenia dziecka, postanowienie Sądu o ustanowieniu opieki prawnej - oryginał do wglądu),
- w przypadku reprezentowania osoby dorosłej – kopię dowodu osobistego opiekuna lub pełnomocnika oraz postanowienia Sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego lub pełnomocnictwo notarialne (oryginał do wglądu),
- oryginał aktualnego zaświadczenia lekarskiego, wystawionego przez lekarza specjalistę zawierającego, informację o rodzaju posiadanych schorzeń oraz wyraźne wskazanie do korzystania z wnioskowanego sprzętu rehabilitacyjnego w warunkach domowych,
- fakturę pro forma (ofertę cenową) na zakup wnioskowanego sprzętu rehabilitacyjnego wystawioną przez sprzedawcę.

W przypadku gdy podmiot jest:
a) podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą – do wniosku dołącza się:
• zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie,
• informacje o każdej pomocy innej niż de minimis, jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz na dany projekt inwestycyjny, z którym jest związana pomoc de minimis,
b) pracodawcą prowadzącym zakład pracy chronionej – do wniosku dołącza się:
• potwierdzoną kopię decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej,
• informację o wysokości oraz sposobie wykorzystania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych za okres 3 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
• informacje, o których mowa w lit. a.

Wysokość dofinansowania zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny wynosi do 80% kosztów tego sprzętu, nie więcej jednak niż do wysokości pięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia*.

UWAGA! Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie z Wnioskodawcą!

Podstawa prawna
1. Art. 35a ust. 1 pkt. 7 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Dokumenty można pobrać tutaj.

Zlecenie na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze ubezpieczony otrzymuje od lekarza specjalisty upoważnionego do ich wystawiania (np. laryngologa w przypadku aparatu słuchowego). Należy zarejestrować je bezpośrednio w:
Narodowym Funduszu Zdrowia
Siedziba Oddziału Wojewódzkiego
ul. Arkońska 45, 71-470 Szczecin, tel. 91 425 10 00
lub przesłać za pośrednictwem poczty.

Oddział NFZ rejestruje zlecenie i oddaje lub odsyła ubezpieczonemu wraz z listą sklepów, w których zlecenie można zrealizować. Refundację otrzymuje od NFZ świadczeniodawca, który realizuje wnioski na podstawie umowy z NFZ, a nie ubezpieczony. W sklepie należy przedstawić zlecenie, wybrać przedmiot ortopedyczny i pokryć różnicę między ceną danego przedmiotu a kwotą refundacji.

O dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze można starać się dodatkowo składając wniosek do:
Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Świnoujściu
ul. Dąbrowskiego 4
pok. 5 - parter
tel. 91 322 54 82, 91 322 54 60 fax 91 322 54 61

O dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – mogą ubiegać się: osoby niepełnosprawne stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jeżeli przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc, złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:
• 50% przeciętnego wynagrodzenia* na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
• 65% przeciętnego wynagrodzenia* w przypadku osoby samotnej.
Osoba niepełnosprawna może złożyć wniosek o dofinansowanie przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych, w każdym czasie.
 
Do wniosku należy dołączyć:
- kopię aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność (oryginał do wglądu),
- kopię dowodu osobistego (oryginał do wglądu),
- w przypadku reprezentowania osoby niepełnoletniej – kopię dowodu osobistego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego oraz dokumentu potwierdzającego prawo do reprezentowania osoby niepełnoletniej (np. skrócony akt urodzenia dziecka, postanowienie Sądu o ustanowieniu opieki prawnej - oryginał do wglądu),
- w przypadku reprezentowania osoby dorosłej – kopię dowodu osobistego opiekuna lub pełnomocnika oraz postanowienia Sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego lub pełnomocnictwo notarialne (oryginał do wglądu),
- fakturę określającą cenę nabycia z wyodrębnioną kwotą opłaconą w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oraz kwotą udziału własnego, wraz z potwierdzoną za zgodność, przez świadczeniodawcę realizującego zlecenie, kopią zrealizowanego zlecenia na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, albo
- kopię zlecenia na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze wraz z ofertą określającą cenę nabycia z wyodrębnioną kwotą opłaconą w ramach ubezpieczenia zdrowotnego i kwotą udziału własnego oraz terminem realizacji zlecenia od momentu przyjęcia go do realizacji.

Dofinansowanie do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze może wynosić do 150% limitu wyznaczonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

Wnioski należy składać do:
Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
w Świnoujściu
ul. Dąbrowskiego 4
pok. 5 - parter
tel. 91 322 54 82

Podstawa prawna
1. Art. 35a ust. 1 pkt. 7 lit. c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wnioski można pobrać tutaj.

O dofinansowanie uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – może ubiegać się osoba niepełnosprawna, jeżeli przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza kwoty:
- 50% przeciętnego wynagrodzenia* na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
- 65% przeciętnego wynagrodzenia* w przypadku osoby samotnej.
W przypadku przekroczenia kwot dochodu, o których mowa powyżej, dofinansowanie pomniejsza się o kwotę, o którą dochód ten został przekroczony. Wyjątek stanowi przypadek uzasadniony trudną sytuacją materialną lub losową osoby niepełnosprawnej, w którym dofinansowanie ze środków Funduszu uczestnictwa w turnusie tej osoby lub dofinansowanie uczestnictwa jej opiekuna, może zostać przyznane bez pomniejszenia kwoty dofinansowania pomimo przekroczenia kwot dochodu, o których mowa powyżej.

Osoba niepełnosprawna może złożyć wniosek o dofinansowanie turnusu rehabilitacyjnego, w każdym czasie.

Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o dofinansowanie turnusu rehabilitacyjnego składa wniosek osobiście, za pośrednictwem opiekuna lub organizatora turnusów do:
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Świnoujściu,
ul. Dąbrowskiego 4,
pok. 5 - parter

Osoba niepełnosprawna może ubiegać się o dofinansowanie turnusu rehabilitacyjnego pod warunkiem, że:
- została skierowania na turnus rehabilitacyjny na wniosek lekarza, pod opieką, którego się znajduje,
- w roku, w którym ubiega się o dofinansowanie, nie uzyskała na ten cel dofinansowania ze środków PFRON,
- weźmie udział w turnusie, który odbędzie się w ośrodku wpisanym do rejestru ośrodków prowadzonych przez wojewodę,
- wybierze organizatora turnusu, który posiada wpis do rejestru organizatorów turnusów,
- będzie uczestniczyła w zajęciach przewidzianych w programie turnusu, który wybrała,
- nie będzie pełniła funkcji członka kadry na turnusie ani nie będzie opiekunem innego uczestnika tego turnusu,
- złoży oświadczenie o wysokości dochodu obliczonego zgodnie z art.10 e ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wraz z informacją o liczbie osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- w przypadku turnusu, którego program przewiduje także zabiegi fizjoterapeutyczne, przedstawi podczas pierwszego badania lekarskiego na turnusie zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia, w szczególności o chorobie zasadniczej, uczuleniach i przyjmowanych lekach
- z dofinansowania turnusu rehabilitacyjnego osoba niepełnosprawna może skorzystać raz w roku. Czas trwania turnusu wynosi, co najmniej 14 dni.
Osoba niepełnosprawna o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo równoważnym oraz osoba niepełnosprawna w wieku do 16 lat może ubiegać się o dofinansowanie uczestnictwa w turnusie jej opiekuna pod warunkiem, że wniosek lekarza zwiera wyraźne zalecenie uczestnictwa opiekuna i nie jest on osobą niepełnosprawną, wymagającą opieki innej osoby, ukończył 18 lat albo ukończył 16 lat i jest wspólnie zamieszkującym członkiem rodziny osoby niepełnosprawnej a także nie będzie pełnił funkcji członka kadry na tym turnusie.

Aby przyznane dofinansowanie zostało przekazane organizatorowi turnusu muszą być spełnione warunki określone w rozporządzeniu w sprawie turnusów rehabilitacyjnych, tj. :
1. wybrany przez osobę niepełnosprawną ośrodek i organizator muszą posiadać odpowiednie uprawnienia na okres trwania turnusu rehabilitacyjnego,
2. wybrany przez osobę niepełnosprawną ośrodek musi być uprawniony do przyjmowania osób niepełnosprawnych z określonymi w orzeczeniu lub wniosku lekarskim dysfunkcjami lub schorzeniami na określony turnus,
3. wybrany przez osobę niepełnosprawną organizator musi być uprawniony do organizowania wybranego turnusu dla osób z określonymi w orzeczeniu lub wniosku lekarskim dysfunkcjami lub schorzeniami

Wykaz ośrodków rehabilitacyjnych dostępny jest na stronie internetowej: www.empatia.mpips.gov.pl

Do wniosku należy dołączyć:
- kopię aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność lub kopię wypisu z treści orzeczenia (oryginał do wglądu),
- kopię dowodu osobistego (oryginał do wglądu),
- w przypadku reprezentowania osoby niepełnoletniej – kopię dowodu osobistego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego oraz dokumentu potwierdzającego prawo do reprezentowania osoby niepełnoletniej (np. skrócony akt urodzenia dziecka, postanowienie Sądu o ustanowieniu opieki prawnej - oryginał do wglądu),
- w przypadku reprezentowania osoby dorosłej – kopię dowodu osobistego opiekuna lub pełnomocnika oraz postanowienia Sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego lub pełnomocnictwo notarialne (oryginał do wglądu),
- wniosek lekarski na turnus rehabilitacyjny wydany przez lekarza, pod opieką którego znajduje się osoba niepełnosprawna,
- w przypadku osób niepełnosprawnych uczących się i niepracujących w wieku 16 – 24 lat, posiadających inny niż znaczny stopień niepełnosprawności, do wniosku należy dołączyć oryginał aktualnego zaświadczenia ze szkoły/uczelni o kontynuowaniu nauki.

Wysokość dofinansowania wynosi:
30% przeciętnego wynagrodzenia* – dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności, osoby niepełnosprawnej w wieku do 16. roku życia oraz osoby niepełnosprawnej w wieku od 16-24 lat uczącej się i niepracującej, bez względu na stopień niepełnosprawności,
27% przeciętnego wynagrodzenia* - dla osoby niepełnosprawnej z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
25% przeciętnego wynagrodzenia* - dla osoby niepełnosprawnej z lekkim stopniem niepełnosprawności,
20% przeciętnego wynagrodzenia* - dla opiekuna osoby niepełnosprawnej,
20% przeciętnego wynagrodzenia* - dla osoby niepełnosprawnej zatrudnionej w zakładzie pracy chronionej, niezależnie od posiadanego stopnia niepełnosprawności.
W przypadku uzasadnionym szczególnie trudną sytuacją osoby niepełnosprawnej, dofinansowanie dla tej osoby lub dofinansowanie uczestnictwa jej opiekuna może zostać podwyższone do wysokości 40% przeciętnego wynagrodzenia. Podwyższenie dofinansowania uczestnictwa opiekuna może nastąpić, jeżeli opiekun pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą niepełnosprawną lub osoba ta ponosi koszty uczestnictwa opiekuna w turnusie.

Podstawa prawna
1. Art. 10e ust. 1 i art. 35a ust. 1 pkt. 7 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych.

* Przeciętne wynagrodzenie – oznacza przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa GUS w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”

Wnioski można pobrać tutaj.