Opracowanie niniejszego „Informatora dla osób niepełnosprawnych” zostało przewidziane, jako jedno z zadań „Powiatowego Programu na Rzecz Osób Niepełnosprawnych” przyjętego uchwałą Nr XXXIX/332/2005 Rady Miasta Świnoujścia z dnia 28 kwietnia 2005r. a obecne wydanie jest wznowieniem publikacji z 2007r.
Znajdą w nim Państwo najważniejsze informacje przydatne osobom niepełnosprawnym, dotyczące m.in. orzecznictwa lekarskiego, legitymacji osoby niepełnosprawnej, zadań z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej, zasiłków a także kształcenia i przejazdów środkami komunikacji publicznej.
Spośród szeregu ustaw, które określają prawa osób niepełnosprawnych najważniejszym aktem prawnym, w całości poświęconym osobom niepełnosprawnym jest ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 127, poz. 721 ze zm.). Aby ułatwić osobom niepełnosprawnym dotarcie do możliwie najszerszej wiedzy na temat uprawnień im przysługujących, zostały one zebrane i przedstawione w niniejszej publikacji..
Stan prawny informatora opracowany jest na dzień 1 stycznia 2014r. Biorąc pod uwagę ewentualne zmiany w przepisach, jakie może w przyszłości wprowadzić ustawodawca, należy składając wniosek we właściwym urzędzie upewnić się o aktualności danego przepisu.
Mamy nadzieję, że oddawana w Państwa ręce broszura spełni swoją rolę, a zawarte w niej informacje okażą się przydatne w codziennym życiu.

Pracownicy Miejskiego Ośrodka
Pomocy Rodzinie w Świnoujściu

"Informator - przewodnik osoby niepełnosprawnej"  do pobrania

Psycholog – Pani Yuliia Heichenko: przyjmuje od poniedziałku do piątku w pokoju 214 na II piętrze.
Konsultacje dla mieszkańców miasta w języku ukraińskim, rosyjskim i angielskim: indywidualny kontakt z osobą w sytuacji kryzysowej w Ośrodku Interwencji Kryzysowej; oddziaływania psychologiczne, udzielanie wsparcia, praca na zasobach Klienta, wypracowywanie konstruktywnych metod radzenia sobie z emocjami; podejmowanie działań interwencyjnych w terenie.


Rejestracja od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 do 18.00 w pok. 212, 213, 214 na II piętrze, tel. 91 322 54 86, 91 322 54 87, 91 322 54 88


Psycholog - Pani Marianna Kotuniak: przyjmuje w poniedziałki od 15.30 do 18.00, we wtorki i czwartki od 8.30 do 13.30 w pokoju 213 na II piętrze.
Konsultacje dla mieszkańców miasta, indywidualny kontakt z osobą w sytuacji kryzysowej w Ośrodku Interwencji Kryzysowej; oddziaływania psychologiczne, udzielanie wsparcia, praca na zasobach Klienta, wypracowywanie konstruktywnych metod radzenia sobie z emocjami; podejmowanie działań interwencyjnych w terenie.


Rejestracja od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 do 18.00 w pok. 212, 213, 214 na II piętrze, tel. 91 322 54 86, 91 322 54 87, 91 322 54 88


Pedagog – Pani Elżbieta Parczewska: przyjmuje w środy godz. 16.00 do 18.00 w pokoju 213 na II piętrze.
Poradnictwo dla mieszkańców miasta - praca z dzieckiem/młodzieżą i rodziną; wspieranie działań wychowawczych, udzielanie pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; prowadzenie indywidualnych i grupowych konsultacji oraz porad pedagogicznych.

Rejestracja od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 do 18.00 w pok. 212, 213, 214 na II piętrze, tel. 91 322 54 86, 91 322 54 88


Prawnik – Pani Marta Mrówczyńska przyjmuje: we wtorki i piątki w godz. 16.00 do 18.00 w pokoju 213 na II piętrze. Poradnictwo dla mieszkańców miasta - porady prawne w zakresie prawa rodzinnego i opiekuńczego, cywilnego, karnego, prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i praw lokatorów osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej i trudnej sytuacji życiowej.


Rejestracja od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 do 18.00 w pok. 212, 213, 214 na II piętrze, tel. 91 322 54 86, 91 322 54 88

Zgodnie z art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:

  1. udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej;
  2. przygotowanie, we współpracy z odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka oraz asystentem rodziny, a w przypadku gdy rodzinie dziecka nie został przydzielony asystent rodziny - we współpracy z podmiotem organizującym pracę z rodziną, planu pomocy dziecku;
  3. pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu;
  4. zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej;
  5. zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
  6. udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej;
  7. przedstawianie corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej.

Rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka obejmuje się, na ich wniosek, opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. W stosunku do rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka, nieobjętych opieką koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, zadania koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej wykonuje organizator rodzinnej pieczy zastępczej. Koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej wyznacza organizator rodzinnej pieczy zastępczej, po zasięgnięciu opinii odpowiednio rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka.